Ergonomia w życiu codziennym i pracy zawodowej – na czym polega, najważniejsze zasady

Ergonomia oznacza dostosowanie narzędzi i warunków środowiska do możliwości psychofizycznych człowieka, które zapewnią mu bezpieczne i komfortowe wypełnianie zamierzonych celów. Pełni ona istotny element profilaktyki urazów i niektórych chorób, ale także jest ważna w przebiegu ich leczenia.


Czym zajmuje się ergonomia?


Ergonomia oznacza stosunek pomiędzy potrzebami człowieka i wykonywanymi przez niego zajęciami a sprzętem i warunkami najbliższego otoczenia niezbędnymi do realizowania zamierzonych zadań. Jej istotą jest zmierzanie do optymalnego dostosowania narzędzi, technologii, przedmiotów powszechnego użytku i warunków pracy czy życia codziennego do możliwości anatomicznych i psychofizycznych danej osoby. Ergonomiczne stanowisko pracy lub w domu ma na celu zarówno eliminację zagrożeń dla zdrowia czy życia, jak i zapewnienie komfortu funkcjonowania. Bezpieczne i wygodne warunki są ważne w ramach profilaktyki wielu chorób zawodowych i kontuzji, ale także stanowią istotny element leczenia już powstałych dysfunkcji.


Zobacz także: Co robić na ból pleców podczas siedzenia?


Wprowadzanie ergonomicznych rozwiązań w domu czy biurze przekłada się bezpośrednio na efektywność ekonomiczną Twojej pracy, która wyrażana jest w zwiększeniu wydajności Twoich działań, jakości produkcji, kreatywności czy poprawy stosunków z klientami i współpracownikami. Realizując np. projekt dla klienta czy tworząc raport dla szefa przy niedostosowanym do Twoich antropometrycznych potrzeb biurku, zawalonym bibelotami, które dodatkowo nie jest odpowiednio doświetlone, pracuje się trudniej, wolniej, a umysł staje się zbyt przytłoczony zadaniami i rozproszony niepotrzebnymi sprawami, nawet jeśli wydaje Ci się, że tak nie jest. Tylko odpowiednia ergonomia pracy przy komputerze czy innym stanowisku umożliwia właściwe warunki do rozwoju osobistego i zawodowego. Ergonomia może mieć charakter koncepcyjny, co oznacza projektowanie ergonomiczne miejsca pracy, uwzględniając indywidualne potrzeby, wygodę i bezpieczeństwo danej osoby jeszcze przed rozpoczęciem pracy, a także ergonomię korekcyjną, czyli działania modyfikujące istniejące zagrożenia.


Ergonomia pracy biurowej


Ergonomia stanowiska pracy przy komputerze jest nie tylko wymogiem określonym odpowiednimi przepisami prawa, których nieprzestrzeganie przez pracodawcę może wiązać się z nieprzyjemnymi konsekwencjami wymierzonymi w jego stronę, ale to jednocześnie inwestycja w pracownika. Ergonomia w biurze zwiększa produktywność i wydajność, pozwala zachować zdrowie i zmniejszyć ryzyko nieplanowanych przerw od pracy związanych z bólami pleców, problemami ze wzrokiem czy bólami głowy. O organizacji stanowiska pamiętaj, zwłaszcza jeśli pracujesz w trybie home office. Siedzenie z podkulonymi nogami na miękkiej sofie z laptopem na kolanach wbrew pozorom nie jest ani komfortowe, ani zdrowe.


Ergonomia przy komputerze obejmuje wiele elementów, ale pamiętaj, że to inwestycja w Twoją karierę i samopoczucie. Przede wszystkim dopasuj wysokość biurka i fotela do swojego wzrostu i charakteru pracy. To pozwoli zachować ergonomiczną postawę podczas pracy. Stojąc lub siedząc, ręce powinny być zgięte w łokciach do kąta prostego i oparte przedramionami o blat. Krzesło powinno mieć profilowane oparcie i podłokietniki lub siedzisko i podkolanniki. Pod biurkiem umieść podnóżek a monitor ustaw na linii wzroku. Usuń z biurka zbędne drobiazgi, a myszkę, klawiaturę i inne narzędzia pozostaw w zasięgu ręki.


Ergonomia w życiu codziennym


Ergonomiczna codzienność pozwala uchronić się przed różnego rodzaju zagrożeniami dla zdrowia, ale również usprawnia zwykłą aktywność. Generuje także wiele oszczędności, zwłaszcza czasu, który możesz wykorzystać na dowolne sprawunki, w tym realizowanie się zawodowo czy hobby. Optymalizacji warunków życia możesz dokonać niemal w każdej sferze, od odpowiedniej obsługi smartfona, poprzez podnoszenie i dźwiganie ciężarów aż po organizację w kuchni, jazdę samochodem i sen. Istotą ergonomii życia codziennego jest przede wszystkim profilaktyka urazów, kontuzji i chorób wynikających z niewłaściwej postawy stojącej, siedzącej czy leżącej oraz ułatwienie realizacji wymierzonych zadań.


Stanowisko do pracy przy komputerze - biurko, fotel, podstawki

W trosce o zdrowie zwróć uwagę przede wszystkim na to, jak się schylasz i wstajesz, co pewnie wykonujesz automatycznie, ale czy jest to bezpieczne? Chcąc podnieść pudło z dokumentami z podłogi czy włożyć wtyczkę ładowarki do gniazdka znajdującego się przy listwie podłogowej, pracę wykonaj nogami, zginając je w kolanach. Oszczędzaj plecy i nie schylaj się w pół! Ciężkie przedmioty trzymaj dwoma rękami blisko tułowia. Leżąc na boku pomiędzy kolana i pod głowę połóż poduszkę. Pamiętaj również o podłożeniu jej w leżeniu na plecach. Nie wstawaj od razu po przebudzeniu. Połóż się na boku, zegnij nogi i powoli opuść je na podłogę, równocześnie podnosząc tułów. Ergonomia w życiu codziennym uwzględnia też zasady odpowiedniego umeblowania i rozmieszczenia sprzętów w pomieszczeniach roboczych i gospodarczych podobnie jak ergonomia w pracy biurowej.