top of page

Najważniejsze zasady dobrej organizacji pracy przy biurku

Dobra organizacja pracy przy biurku to wcale nie takie łatwe zadanie, jak mogłoby się wydawać. Tym bardziej że obecnie w dobie popularnego home office wielu z nas biuro traktuje jako swój dom lub kawiarnię. Podpowiadamy, w jaki sposób zaaranżować swoje biurko, by spędzony przy nim czas i wykonana praca okazały się efektywne.


Dobra organizacja pracy – porządek na biurku


Biurko stanowi podstawowe miejsce pracy każdego pracownika biurowego. Mebel ten musi być zatem nie tylko wygodny i odpowiadający na potrzeby użytkownika, ale też starannie zaaranżowany. Najważniejszą kwestią, na którą na pierwszy rzut oka wszyscy zwracamy uwagę, jest porządek. Minimalna liczba przedmiotów biurowych na biurku, a także starannie posegregowane dokumenty nie tylko wpływają na wydajność w trakcie pracy, ale też ułatwiają koncentrację na obowiązkach zawodowych. Porządek na blacie sprawia też, że współpracownicy, klienci i zwierzchnicy postrzegają nas w pozytywnym świetle. Pracownik, który dba o ład na biurku, uważany jest za dobrze zorganizowanego i rzetelnie wykonującego swoją pracę. Tymczasem chaos w miejscu pracy może sugerować osobę nieprofesjonalną i niewzbudzającą zaufania.



Dobra organizacja czasu i pracy – segregacja i niezbędny sprzęt na biurku


Porządek jest podstawową kwestią zarówno dobrej organizacji czasu, jak i pracy. Chaos w kalendarzu czy na stanowisku pracy znacznie obniża naszą efektywność i koncentrację. Jak zatem zaaranżować swoje biurko, aby sprzyjało naszej wydajności i ułatwiało utrzymanie na nim porządku? Najlepiej zacząć od przejrzenia wszystkich leżących na blacie przedmiotów i zastanowienia się, które rzeczywiście są nam absolutnie niezbędne do pełnienia obowiązków zawodowych. Warto przejrzeć dokumenty, sprawdzić ich ważność, a następnie odłożyć do właściwej teczki, segregatora lub przegródki w komodzie. W przypadku zbędnych dokumentów i notatek właściwym krokiem będzie zniszczenie ich w niszczarce. Przeglądu warto dokonać również wśród długopisów, ołówków i innych przyborów piśmienniczych i wyrzucić te już niezdatne do użytku.


Dużym ułatwieniem w utrzymaniu porządku na blacie, a także zachowaniu dobrej organizacji pracy przy biurku, będzie zaopatrzenie się w praktyczne akcesoria biurowe. Na biurku ergonomicznym poza komputerem, klawiaturą, myszą i monitorem warto znaleźć miejsce na pojemniki mieszczące niezbędne przybory piśmiennicze. Segregację dokumentów ułatwią natomiast zamknięte w komodzie pod biurkiem segregatory lub teczki. Atrakcyjnym rozwiązaniem są również designerskie organizery na różnej kategorii dokumenty, które ciekawie prezentują się na blacie. Niepotrzebny chaos na biurku, które mogłyby wywołać różnokolorowe karteczki samoprzylepne z ważnymi notatkami, zniwelują profesjonalny planer, kalendarz czy też tablica zawieszona nad miejscem pracy.



Dobra organizacja pracy przy biurku – ergonomia w pracy


Podejmując temat dobrej organizacji czasu i miejsca pracy, nie można nie wspomnieć o ergonomii w pracy. W dużym uproszczeniu dziedzina ta skupia się przede wszystkim na dostosowaniu stanowiska pracy do możliwości fizycznych i psychicznych pracowników, co doprowadzić ma do zwiększenia efektywności i zadowolenia tychże. Najważniejszą kwestią w przypadku ergonomii w pracy biurowej będzie dobra organizacja pracy przy biurku, która powinna zapewniać użytkownikowi wygodę, sprzyjać jego koncentracji i wydajności, a także sprzyjać zdrowiu.


Pracownik biurowy przez kilka godzin dziennie spędza czas w pozycji siedzącej, która nie jest najbardziej sprzyjającą pozycją dla kręgosłupa. Organizując jednak optymalne warunki w miejscu pracy, jesteśmy w stanie znacznie zminimalizować negatywny wpływ długotrwałego siedzenia na plecy. Ważną kwestią pod względem komfortu pracy i właściwej postawy podczas pracy jest wysokość blatu biurka. Standardowa wysokość mebla biurowego wynosi 72-75 cm, jednak osoby wyższe niż 170 cm powinny mieć zapewnione wyższe biurka. Najkorzystniejszym wyborem, zwłaszcza jeśli przy jednym stanowisku pracy będzie pracować kilku pracowników o różnym wzroście, będzie biurko regulowane, które umożliwia często nie tylko regulację wysokości blatu, ale też kąt jego nachylenia. Podobna sytuacja wiąże się z krzesłem biurowym, które również powinno wykazywać się kilkoma stopniami regulacji – a przede wszystkim wysokości siedziska, podłokietników i kąta nachylenia oparcia.


Laptop, kawa, zakreślacze i notes, leżące na biurku

Aranżując biurko w pracy zgodnie z zasadami ergonomii, nie możemy zapomnieć o optymalnym rozmieszczeniu urządzeń i przedmiotów na blacie. Warto pamiętać, że odległość wzroku użytkownika od monitora powinna wynosić co najmniej 40 cm, co zminimalizuje problemy ze wzrokiem i ból pleców.


Stawiając na dobrą organizację pracy przy biurku, możemy oczekiwać dużej efektywności i zadowolenia pracowników. Pamiętajmy przy tym o porządku na biurku, dodatkowych akcesoriach, które ułatwiają pracę biurową, a także dostosowanym do zasad ergonomii stanowisku pracy.


Nie znalazłeś/-łaś idealnego biurka elektrycznego? Kliknij i zaprojektuj biurko Twoich marzeń!

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page