top of page

Jak prawidłowo ustawić fotel biurowy?

Praca siedząca jest codziennością większości ludzi. Dlatego też tak ważne jest, aby świadomie podchodzić do kwestii wyboru oraz prawidłowego ustawienia fotela biurowego – w końcu to na nim spędzamy sporą część dnia. Dowiedz się, jak zadbać o odpowiednią regulację Twojego krzesła biurowego!


Jak wybrać odpowiedni fotel biurowy?


Dobrze dobrany fotel biurowy ma kluczowe znaczenie dla Twojego komfortu w pracy. Jeśli spędzasz w pozycji siedzącej 8 godzin dziennie, koniecznie zadbaj o to, aby siedzenie nie wpływało negatywnie na Twoje ciało, a w szczególności plecy. Jak więc wybrać fotel idealny?


To, jaki fotel będzie dla Ciebie najlepszy, zależy przede wszystkim od Twoich własnych preferencji oraz sylwetki. Dlatego też, zanim zdecydujesz się na zakup konkretnego modelu, koniecznie wypróbuj fotel i sprawdź, jak się na nim czujesz. Możesz wybierać spośród wielu różnorodnych rozwiązań – od klasycznych krzeseł biurowych, przez gamerskie fotele kubełkowe, aż po alternatywne siedziska przystosowane do częstych zmian pozycji oraz pracy w siadzie tureckim lub japońskim. Pamiętaj także, że im więcej fotel ma możliwości regulacji, tym lepiej!


Ustawianie fotela biurowego – jak zrobić to prawidłowo?


Na kondycję pleców oraz stawów, a co za tym idzie, także na komfort pracy wpływa również ustawienie fotela – nawet najlepszy i najbardziej ergonomiczny fotel nie spełni swojej funkcji prawidłowo, jeśli będzie nieodpowiednio ustawiony i niedopasowany do Twoich potrzeb.


Wysokość i głębokość siedziska


Pierwszym elementem, o który należy zadbać, ustawiając fotel, jest wysokość oraz głębokość siedziska. Powinno być ono na takiej wysokości, aby stopy swobodnie spoczywały na ziemi, a kolana pozostawały w zgięciu pod kątem około 90 stopni. Siedzisko powinno być także na tyle głębokie, aby w pełni podpierać uda oraz wspierać poprawną pozycję kręgosłupa w odcinku lędźwiowym.


Pozycja oparcia i podparcie lędźwi


Ogromne znaczenie ma również oparcie fotela. Powinno być ono przede wszystkim na tyle wysokie, aby stanowiło podparcie dla całego odcinka lędźwiowego oraz co najmniej ⅔ odcinka piersiowego. Bardzo istotne jest również, aby podparcie miało ergonomiczny kształt dopasowany do naturalnej krzywizny kręgosłupa oraz posiadało regulowane wsparcie w odcinku lędźwiowym.


Warto także zainwestować w fotel pozwalający na zmianę pozycji z siedzącej na półleżącą. Dzięki czemu w trakcie pracy będziesz w stanie swobodnie się poruszać, za co Twoje mięśnie i stawy z pewnością Ci podziękują!

Ustawienie podłokietników


Aby podłokietniki mogły prawidłowo spełniać swoje zadanie, powinny umożliwiać wygodne utrzymywanie zgiętych łokci pod kątem 90 stopni. Jeśli natomiast w trakcie pracy trzymasz przedramiona na biurku, to podłokietniki powinny być ustawione tak, aby możliwe było maksymalne wsunięcie krzesła pod biurko – dzięki temu unikniesz nadmiernego pochylania się w kierunku blatu, które mogłoby znacznie obciążyć całe Twoje plecy.


Ustawienie zagłówka


Dla jeszcze większego komfortu warto zdecydować się na fotel z zagłówkiem – nie jest on niezbędny dla utrzymania prawidłowej pozycji ciała, jednak znacząco zwiększa wygodę podczas długich godzin pracy na siedząco. Zagłówek powinien być ustawiony tak, aby głowa, szyja oraz tułów były w jednej linii.


Dlaczego prawidłowe ustawienie fotela biurowego jest tak ważne?


Prawidłowe ustawienie fotela biurowego ma ogromny wpływ na Twój komfort oraz zdrowie. Utrzymanie odpowiedniej postawy ciała dzięki dobrze wyregulowanemu krzesłu to najlepszy sposób, aby zadbać o zdrowie kręgosłupa mimo pracy w trybie siedzącym. Pamiętaj, że prawidłowa postawa zmniejsza ryzyko urazów spowodowanych nieprawidłowym obciążeniem mięśni i stawów. Długotrwałe siedzenie w złej pozycji może natomiast prowadzić nie tylko do kontuzji kręgosłupa, ale także problemów takich jak zespół cieśni nadgarstka, bóle głowy i inne urazy powiązane z przeciążeniem.


Co więcej, utrzymywanie odpowiedniej postawy sprzyja lepszej krążeniu krwi i dotlenieniu mózgu, co może poprawić koncentrację, wydajność i ogólne samopoczucie podczas pracy.



bottom of page