Praca zdalna to dziś codzienność ogromnej liczby osób. Dla niektórych jednak zachowanie wysokiej efektywności w warunkach domowych może być wyzwaniem. Komfort i skuteczność pracy zdalnej można poprawić dzięki ergonomicznemu stanowisku pracy i prostym technikom zarządzania czasem. Jak zatem pracować w domu, by wykonać powierzone obowiązki, nie męcząc się przy tym nadmiernie?
Jak pracować zdalnie? Zadbaj o komfortowe stanowisko pracy
Zacznijmy od tego, że do pracy najlepiej wydzielić dedykowane temu miejsce. Sofa, fotel wypoczynkowy lub łóżko w sypialni nie będą dobrym wyborem. Idealnym rozwiązaniem jest posiadanie pomieszczenia dedykowanego tylko pracy, jednak nie każdy może pozwolić sobie na taki komfort. Wtedy egzamin zda dobrze zorganizowane miejsce w salonie, sypialni lub w innym pomieszczeniu. Kluczowe elementy takiego miejsca to oczywiście ergonomiczne biurko i krzesło. Do skutecznej pracy niezbędny będzie także porządek – usuń z blatu wszystkie niepotrzebne przedmioty, a rozpraszacze, takie jak prywatny telefon odłóż na przykład do szuflady. Zadbaj też o dobre oświetlenie biurka.
Ergonomiczne stanowisko pracy, czyli jakie?
Ergonomiczne stanowisko pracy pozwala z jednej strony zadbać o kręgosłup i zdrowie całego ciała, a z drugiej zapobiega zmęczeniu i sprzyja utrzymaniu koncentracji. Jak powiedzieliśmy, najważniejsze elementy takiego stanowiska to biurko i krzesło. Oba powinny mieć prawidłową wysokość. Co to oznacza w praktyce? Kiedy siedzisz, Twoje ręce powinny tworzyć kąt prosty na wysokości łokci, a kolana również powinny być zgięte pod kątem około 90 stopni. Dobrze jeśli Twoje stopy mogą swobodnie spoczywać na podłodze.
Ważne są także odpowiednie wymiary blatu – takie, które pozwolą Ci na swobodne ułożenie rąk, zachowanie odpowiedniej odległości od ekranu i ułożenie potrzebnych akcesoriów i materiałów w taki sposób, by nie stworzyć wrażenia chaosu i bałaganu.
Z kolei fotel powinien mieć ergonomiczny kształt – wyprofilowane oparcie, możliwość regulacji wysokości siedziska (nie jest to konieczne, jeśli posiadasz biurko regulowane) i podłokietniki. Kluczowe jest krzesło, które będzie wspierało kręgosłup w naturalnej pozycji – pamiętaj szczególnie o podparciu dla odcinka lędźwiowego. Warto też zwrócić uwagę na takie udogodnienia jak regulowany zagłówek i możliwość odchylenia oparcia.
Sprzęty i akcesoria przydatne w zdalnej pracy w domu
Projektując miejsce do efektywnej pracy zdalnej, zwróć dodatkowo uwagę na:
Monitor – ekran komputera powinien znajdować się na wysokości oczu lub nieco poniżej, aby głowa była w naturalnej, pionowej pozycji. Najlepiej, jeśli odległość od monitora jest równa co najmniej długości wyciągniętej ręki.
Klawiatura i mysz – dłonie podczas pisania powinny być w naturalnej pozycji, nie być nachylone do góry ani w dół (takie ustawienie może w dłuższej perspektywie spowodować problemy z nadgarstkami).
Oświetlenie – zapewnij odpowiednie oświetlenie, najlepiej naturalne, ale jeśli to niemożliwe, wybieraj lampy LED z możliwością regulacji jasności. Pamiętaj też o odpowiednim ustawieniu – w taki sposób, by światło lampy nie tworzyło nadmiernego cienia, ale też nie świeciło w oczy. Dobrym rozwiązaniem jest oświetlenie blatu z relatywnie niskiej wysokości.
Podnóżek – jeśli czujesz, że męczą Ci się nogi lub po prostu lubisz zmieniać pozycję w trakcie siedzenia, podnóżek może pomóc Ci zwiększyć komfort pracy zdalnej.
Jak pracować z domu skuteczniej? Zainwestuj w nowoczesne biurko i pracuj na stojąco
Praca na stojąco jest coraz popularniejsza w Polsce i na świecie. Pozwala ograniczać negatywny wpływ siedzącego trybu życia na zdrowie organizmu i sprzyja efektywności. Jej najważniejsze zalety, to:
Zdrowie kręgosłupa i lepsze samopoczucie – praca na stojąco pozwala zmniejszyć nacisk na kręgosłup i rozluźniać spięte mięśnie.
Zwiększona koncentracja – gdy wstajesz, Twoje krążenie poprawia się, a mózg zostaje lepiej dotleniony. Taką zmianę pozycji organizm traktuje jako rozpoczęcie aktywności, dlatego automatycznie odczuwasz więcej energii.
Ograniczenie znużenia – praca w pozycji stojącej może również przeciwdziałać uczuciu senności i znużenia, które często pojawia się po kilku godzinach siedzenia w jednym miejscu.
Najlepiej pracować około 10-15 minut na stojąco w każdej godzinie zegarowej. Zmianę pozycji dostosuj indywidualnie do Twoich potrzeb.
Przeczytaj więcej: Praca na stojąco przy komputerze – dlaczego warto z niej korzystać?
W wygodnej zdalnej pracy na stojąco pomogą biurka z elektryczną regulacją wysokości. Wysokość blatu można tu zmienić jednym przyciskiem, a ruch jest na tyle płynny i szybki, że cały proces trwa kilka sekund. W nowoczesnych biurkach możliwe jest także zapisanie ustawień dla kilka osób korzystających z jednego mebla, co eliminuje konieczność każdorazowego dostosowywania wysokości.
Techniki usprawniające pracę zdalną w domu
Obok dobrze przygotowanego stanowiska, w efektywnej pracy zdalnej kluczowa jest organizacja czasu i zdolność do utrzymania koncentracji. Jakie techniki mogą w tym pomóc?
Technika Pomodoro – polega na dzieleniu pracy na krótkie interwały czasowe, zwykle trwające 25 minut, po których następuje 5-minutowa przerwa. Po ukończeniu czterech lub pięciu interwałów przysługuje nam dłuższa przerwa, trwająca około 15 minut. Technika pomaga w koncentracji na jednym zadaniu i zapewnia regularne przerwy, które pozwalają na regenerację.
Reguła dwóch minut – jeśli jakieś zadanie zajmuje mniej niż dwie minuty, zrób to od razu. Jeśli potrzebujesz więcej czasu, zaplanuj to na inny moment w trakcie dnia pracy. Ta technika pomaga w eliminacji drobnych zadań, które mogą przeszkadzać w skupieniu się na większych projektach. Działa jako motywator do szybkiego wykonywania prostych zadań.
Bloki czasowe – technika polega na planowaniu swojego dnia w konkretnych blokach czasowych przeznaczonych na określone zadania czy aktywności. Dzięki temu każde zadanie ma określony początek i koniec, co eliminuje rozpraszanie i multitasking. Ta metoda może zwiększać efektywność, ponieważ pozwala skupić się na jednym zadaniu.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Wyłącz powiadomienia – jeśli to możliwe w Twojej pracy. Prawdopodobnie nie musisz natychmiast odpowiadać na każdego maila. Dobrym rozwiązaniem może być odpowiadanie na wiadomości w wyznaczonym czasie, na przykład raz na dwie godziny.
Poświęć kilka minut na planowanie – na początku i końcu dnia pracy lub zawsze na początku tygodnia. Ograniczysz w ten sposób wrażenie chaosu i poczucie przytłoczenia.
Przeczytaj więcej: Jak zwiększyć efektywność i poprawić komfort pracy?
Comments